نوشته شده توسط : پریسا راد

 در این مطلب با آموزشگاه فنون برق ، بهترین آموزشگاه فنی حرفه ای در تهران همراه باشید. راهنمایی های زیر شما را با نحوه دیاگ زدن آشنا می کند.

آموزشگاه فنون برق با مجوز فنی حرفه ای و با ضمانت یادگیری حرفه ای برای ورود به بازار کار در رشته های فنی حرفه ای، دوره های مختلفی مانند دوره فنی حرفه ای برق خودرو، دوره برق و انژکتور، دوره کولر خودرو و .... را برگزار می‌کند. 

دیاگ خودرو چیست؟

می‌توان دیاگ خودرو را به عنوان یک قهرمان در عرصه عیب‌یابی معرفی کرد. تا پیش از اختراع و به کارگیری دیاگ خودرو ، تعمیرکاران مدت زمان زیادی از پروسه تعمیر خودرو را تنها به عیب‌یابی اختصاص می‌دادند. معمولاً بر اساس یک نشانه خاص نمی‌توان به طور قطعی در مورد منشأ خرابی تصمیم گرفت و تعمیرکار در نبود دستگاه دیاگ مجبور به بررسی قطعات مختلفی برای درک علت خرابی بود. فراموش نکنید که در هر بخش و سیستم خودرو، گاهاً بیش از صدها قطعه به هم مرتبط و درهم‌تنیده به چشم می‌خورد.

اما امروزه به کمک دیاگ، عیب‌یابی به کاری ساده‌تر، سریع‌تر و در عین حال دقیق‌تر تبدیل شده است. به نحوی که تنها چند اتصال و چند انتخاب، پروسه عیب‌یابی خودرو را به اتمام خواهد رساند.

دیاگ در اصل یک کامپیوتر (هسته پردازشی) است که با اتصالات (پورت) به ایسیو خودرو متصل شده و امکان بازخوانی پیام‌های خطای ثبت شده را دارد. از طریق بازخوانی پیام‌های خطا می‌توان وجود اختلال یا خرابی در قطعات را تشخیص داد. دیاگ پورت‌های خاصی دارد و از طریق یک کابل مناسب به پایه‌های خاصی از (ECU) متصل خواهد شد.

معمولاً تعمیرکاران از یک لپ‌تاپ در پروسه عیب‌یابی استفاده می‌کنند که همین وظیفه را برعهده دارد. در انواع دیگری نیز شاهد ارتباط دیاگ با گوشی تلفن همراه هستیم. در این مدل‌ها یک اپ خاص وظیفه بازخوانی اطلاعات را برعهده می‌گیرد.

برای دیاگ زدن خودرو ابتدا:

۱. به کابل خودرو دستگاه دیاگ را متصل کنید.

۲. پس از اتصال دیاگ به خودرو سوئیچ را باز کنید.

۳. در صورتی که اتصال به درستی صورت گرفته باشد مشخصات خودرو نشان داده می شود، خودرو را انتخاب کنید.

۴. نوع دیاگ زدن خودرو را مشخص کنید.

۵. عملیات دیاگ آغاز شده و در صورت بروز مشکل در خودرو کدهای خطا نشان داده می شود. هر کد خطا معنایی خاص دارد، کدخوانی مهمترین و سخت ترین بخش دیاگ زدن است. تحلیل این اطلاعات، نیازمند وجود کارشناسی حرفه ای یا دانش تخصصی می باشد. 

۶. پس از کدخوانی و عیب یابی کدهای خطا را پاک کنید. در صورتی که خطایی مربوط به تعویض قطعه باشد و شما پیش از تعویض قطعه خطا را پاک کنید، در دیاگ بعدی باز هم کد خطا نمایش داده می شود.

دیاگ زدن در چه شرایطی الزامی است؟

آموزش دیاگ زدن خودرو

در اصل دیاگ کردن یک پروسه به منظور عیب‌یابی بوده و بدیهی است که در هنگام وقوع مشکلات فنی می‌توان از آن کمک گرفت. تعمیرکار هر وقت نتواند منشأ اصلی بروز خرابی و عملکرد نامتوازن را پیدا کند، دیاگ کردن به یک عمل ضروری تبدیل خواهد شد. اما با این حال در برخی موارد حتی بدون وجود نقص فنی جدی بهتر است تا عملیات دیاگ کردن به صورت دوره‌ای انجام شود.

همانطور که گفته شد دیاگ کردن کدهای خطا را در (ECU) نشان می‌دهد. به طور کلی بهتر است در هر حال دیاگ زدن ماشین به صورت دوره‌ای چک شده و از عدم وجود پیام خطا مطمئن شوید. این کار در واقع بخشی از چکاپ دوره‌ای بوده و خیال شما را از سلامت بخش‌های مختلفی راحت می‌کند.

در مواردی نیز که خرابی وجود ندارد اما مشکلاتی اعم از گازخور کم، شتاب کم، وجود آلایندگی،سوخت غیر عادی، پایین آمدن توان و کشش خودرو روبه رو شدید یا علائم خرابی ایسیو به چشم می‌خورند توصیه می کنیم دیاگ کرده و متوجه ایرادات احتمالی تنظیمات و ستاپ شوید.

دقت داشته باشید که تنها کاربرد دیاگ کردن ، عیب‌یابی نیست. دیاگ زدن در مواقع خرید و فروش خودرو نیز بسیار کاربردی است. شما می‌توانید به‌سادگی و با دیاگ کردن خودرو متوجه شوید کارکرد واقعی خودرو چند کیلومتر است. متأسفانه برخی از افراد سودجو ممکن است با اطلاعات کذب شما را در مورد کاربرد واقعی سردرگم کنند اما گزارش دیاگ کاملاً قطعی بوده و در عمل ایجاد تغییرات تقلبی در آن ممکن نیست.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دیاگ زدن توصیه می کنیم در دوره تخصصی آموزش تعمیرات ایسیو ثبت نام کنید.

هزینه دیاگ خودرو چقدر است؟

دیاگ زدن خودرو هزینه بالایی نداشته و برخی از تعمیرکاران خودرو نیز برای جلب مشتری به صورت رایگان به دیاگ زدن خودرو می پردازند. قیمت دیاگ خودرو برای خودروهای داخلی ارزان تر بوده و به طور کلی باید گفت تعمیرگاران بنا بر پیشرفته بودن کامپیوتر هر خودرو این رقم را تعیین می‌کنند.

به طور متوسط می توان گفت هزینه دیاگ کردن ۷۰ هزار تومان می باشد.



:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پریسا راد

 در این مطلب با آموزشگاه فنی پارس ، بهترین آموزشگاه فنی حرفه ای در تهران همراه باشید. راهنمایی های زیر شما را با  خازن و انواع آن آشنا می کند.

آموزشگاه فنی پارس با مجوز فنی حرفه ای و با ضمانت یادگیری حرفه ای برای ورود به بازار کار در رشته های فنی حرفه ای، دوره های مختلفی مانند دوره سیم پیچی، دوره برق صنعتی و دوره پی ال سی و .... را برگزار می‌کند. 

خازن چیست؟

خازن چیست، خازن‌ها نیز یکی دیگر از مجموعه قطعات بردهای الکترونیکی هستند و اتفاقاً نقش بسیار کلیدی و مهمی دارند. به همان میزان که کاربرد یک قطعه مانند خازن، گسترده و وسیع است، انواع و گونه‌های آن نیز باید متعدد باشد و این کاملاً طبیعی است.

اگر به شناخت قطعات الکترونیکی علاقه دارید و در مورد خازن کنجکاو هستید، این یادداشت حتماً شما را جذب خود خواهد کرد. ما نیز اینجاییم تا با کنجکاوی با پرسش‌هایی مانند اینکه اساس کار خازن چیست؟ کاربرد خازن چیست؟ ظرفیت خازن چیست؟ و تفاوت انواع مختلف خازن چیست؟ بپردازیم.

خازن چگونه می‌تواند بار الکتریکی را ذخیره کند؟

یک خازن ساده، از دو صفحه فلزی جدا از هم تشکیل شده که تماس مستقیمی با یکدیگر ندارند؛ در نظر داشته باشید که در صورت تماس مستقیم دو صفحه، عملاً الکتریسیته به سادگی از یکی به دیگری منتقل شده و عملاً قطعه با یک سیم هیچ تفاوتی نداشت. این دو صفحه به دو پایه خازن ارتباط یافته و در عمل پس از قرارگیری قطعه در مدار، یک اختلاف پتانسیل نسبت به یکدیگر دارند؛ یکی دارای بار مثبت شده و دیگری دارای بار منفی.

فضای بین این دو صفحه را ماده‌ای تحت عنوان دی‌الکتریک پر می‌کند. دی‌الکتریک ماده‌ای عایق(نارسانا) است که عبور جریان الکتریکی از درون آن بسیار سخت است. صرف قرارگیری دو صفحه فلزی روبروی یکدیگر، به شرط وجود فاصله و عدم تماس آن‌ها، تشکیل خازن می‌دهد اما ظرفیت چنین خازنی بسیار کم است. با اضافه شدن دی‌الکتریک به فضای بین دو صفحه، عملاً ظرفیت خازن افزایش خواهد یافت.

طرز کار خازن

در حالتی که چیزی بین دو صفحه نباشد دی‌الکتریک خازن هواست اما در صورتی که بخواهیم دی‌الکتریک را افزایش دهیم، از مواد نارساناتری مانند کاغذ، پلاستیک، سرامیک، میکا و اکسید تانتالیوم استفاده می‌کنیم. هرچند هدف اصلی این متن پرداختن به فرمول‌ها و مباحث فیزیکی نیست و نمی‌توان به طور جزئی و مفصل به تمام ابعاد فیزیکی موضوع پرداخت اما باید به طور اجمالی گفت هر قدر ماده قرار گرفته بین دو صفحه فلزی نارساناتر باشد، در اصطلاح ثابت دی‌الکتریک آن بیشتر بوده و این به افزایش ظرفیت خازن کمک می‌کند.


روش‌های مختلفی برای دسته‌بندی خازن‌ها وجود دارد. خازن‌ها بر اساس شکل ظاهری به سه گونه تقسیم می‌شوند؛ مسطح، کروی، استوانه‌ای.

اما از نظر عملکرد و ساختار به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند؛ خازن ثابت و خازن متغیر. باید خاطر نشان کرد اساساً امکان پرداختن به تمام انواع خازن وجود نداشته و آنچه در ادامه مطالعه می‌کنید، برخی از مهم‌ترین گونه‌ها هستند.

انواع خازن

برخی از انواع خازن ثابت

  • خازن سرامیکی
  • خازن الکترولیتی
  • خازن ورقه‌ای
  • خازن‌های فیلم پلاستیکی(شامل دو نوع فیلم فلزی و فویل فیلم)
  • خازن تانتالیوم
  • خازن میکای نقره‌ای
  • خازن سوپرکاپ

برخی از انواع خازن متغیر

خازن‌های متغیر نیز انواع گوناگونی دارند اما به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند.

  • خازن تریمر
  • خازن واریابل(Variable)


:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پریسا راد

 در این مطلب با آموزشگاه فنی حرفه ای برق گستران ، بهترین آموزشگاه فنی حرفه ای در تهران همراه باشید. راهنمایی های زیر شما را با  علت استارت نخوردن خودرو آشنا می کند.

آموزشگاه برق گستران با مجوز فنی حرفه ای و با ضمانت یادگیری حرفه ای برای ورود به بازار کار در رشته های فنی حرفه ای، دوره های مختلفی مانند آموزش صفر تا صد برق خودرو، آموزش تنظیم موتور و .... را برگزار می‌کند. 

1- فرسوده شدن باتری خودرو

معیوب شدن و خرابی باتری، از مهم ترین دلایل استارت نخوردن خودرو محسوب می شود. باتری از قطعات حائز اهمیت و در عین حال مصرفی کلیه خودروها به شمار می رود. به پایان رسیدن تاریخ مصرف این قطعه می‌تواند مشکلات مختلفی را برای وسیله نقلیه ایجاد سازد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که طول عمر یک باتری در حدود دو سال برآورد شده است.

برای اطمینان حاصل کردن از سلامت، بررسی کردن باتری با آمپر استارت کمک شایانی می نماید. در صورت مطمئن شدن از فرسودگی و خرابی باتری، تعویض آن لازم و ضروری می شود.

2- خوردگی سیم و اتصالات باتری

در برخی مواقع علت استارت نخوردن ماشین از پوسیدگی، پارگی یا خوردگی اتصالات باتری ناشی می شود. با گذشت زمان، اتصالات باتری ماشین جرم گرفته و به تدریج دچار خوردگی می شوند. پوسیدگی اتصالات، موجب قطع ارتباط باتری با سایر اجزای وسیله نقلیه و متعاقب آن، استارت نخوردن ماشین می گردد. بر همین اساس، در صورت مشاهده خوردگی و جرم گرفتگی در باتری، می بایست نسبت به رفع و برطرف نمودن آن اقدام نمود.

3- آلودگی و کثیف شدن فیلتر سوخت

از دیگر دلایل استارت نخوردن خودرو می توان به کثیفی قطعه فیلتر سوخت اشاره نمود. این قطعه در سیستم سوخت رسانی خودرو نقش بسزایی ایفا می نماید. به عبارت دیگر، سوخت مورد نیاز برای کارکرد و حرکت ماشین، به وسیله این قطعه تامین می شود.

کثیف شدن فیلتر سوخت مسدود شدن مسیر عبور بنزین را در پی دارد. در صورت نرسیدن بنزین کافی به پیشرانه، به احتمال بسیار قوی ماشین استارت نخواهد خورد. تعویض فیلتر سوخت از بهترین راهکارها برای رفع این مشکل می باشد. به طور معمول، به ازای 15000 الی 20000 کیلومتر باید فیلتر سوخت خودرو تعویض گردد.

4- بروز نقص فنی در سیستم احتراق

در برخی مواقع علت استارت نخوردن ماشین به بروز عیب و ایراد در سیستم احتراق ماشین مربوط می شود. کارکرد و عملکرد پیشرانه خودرو در اثر انجام فرآیند احتراق موتور محقق می شود. معیوب شدن شمع ها می تواند منجر به عدم احتراق و استارت نخوردن شود. علاوه بر این، بروز نقص فنی در قطعه کویل خودرو نیز در روشن نشدن خودرو تاثیرگذار و مؤثر است. کویل، وظیفه تامین برق لازم برای انجام پروسه احتراق را عهده دار می‌باشد.

5- خرابی پمپ سوخت یکی از علت استارت نخوردن ماشین 

در صورت خرابی و معیوب شدن پمپ سوخت، شاهد عدم استارت خوردن و روشن نشدن ماشین خواهیم بود. طول عمر بالا یا طی مسافت زیاد با بنزین کم، از مهم ترین دلایل خرابی پمپ سوخت خودرو به شمار می روند. با بررسی میزان بنزین موجود در باک خودرو می توان از بروز این مشکلات جلوگیری نمود.

6- ایراد در سیستم ضد سرقت و امنیتی خودرو

یکی از دیگر از دلایل استارت نخوردن خودرو به بروز نقص فنی در سیستم امنیتی ماشین بر می گردد. به منظور افزایش ضریب ایمنی و امنیت، در ساختار بسیاری از خودروهای امروزی، از سیستم ضد سرقت استفاده شده است. بروز خطا یا ایراد در این سیستم، به استارت نخوردن و روشن نشدن خودرو می انجامد. در ساختار سیستم های امنیتی نوعی مدار اتصال سوئیچ تعبیه شده که بروز عیب در این بخش سبب فعال نشدن مدار و پیرو آن، استارت نخوردن می شود.

7- علت استارت نخوردن ماشین؛معیوب بودن کلاه توزیع 

این مشکل در موقعیت های جغرافیایی و اقلیم های دارای آب و هوای مرطوب بروز پیدا می کند. رطوبت گرفتن این بخش موجب روشن نشدن و استارت نخوردن می شود. برای اطمینان حاصل کردن می توان نسبت به خارج کردن کلاه توزیع اقدام نموده و رطوبت موجود در آن مورد بررسی قرار گیرد. در صورت مشاهده ترک در این بخش، می بایست نسبت به تعویض این قطعه اقدام کرد.



:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 ارديبهشت 1400 | نظرات ()