نشانه ها و علائم خرابی دینام
نوشته شده توسط : پریسا راد

در این مطلب قصد داریم شما را با نشانه ها و علائم خرابی دینام خودرو و عواملی که باعث خراب شدن این قطعه آشنا کنیم. اگر دینام خودرو شما هم با مشکلاتی روبه رو است، توصیه می کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید.

 

1- ظاهر شدن چراغ هشدار دهنده

روشن شدن چراغ هشدار دهنده، یکی از نشانه ها و علائم خرابی دینام خودرو محسوب می شود. غالبا، این چراغ به شکل یک باتری کوچک در پشت آمپر خودرو ظاهر می گردد.

این هشدار در برخی از مدل ها با علامت GEN یا ALT به نمایش در می آید. بررسی و ارزیابی میزان ولتاژ خروجی دینام، به وسیله چراغ نشانگر پشت آمپر انجام می شود.

در صورت نوسان در میزان ولتاژ، چراغ باتری ظاهر می گردد. رسیدن مقدار ولتاژ به محدوده معین شده، موجب خاموش شدن این چراغ می شود. با مراجعه به یک مکانیک و تعمیرکار ماهر، می توان درصدد رفع این مشکل برآمد.

اگر از علاقه مندان به برق خودرو هستید با شرکت در دوره های آموزش برق خودرو با دینام آشنا شده و می توانید این مشکل و دیگر مشکلات برقی خودرو را رفع نمایید.

2- کم نور شدن چراغ ها

وجود نوسان در نور چراغ ها را می توان از دیگر نشانه های خرابی دینام خودرو برشمرد. تامین برق مورد نیاز برای نوردهی چراغ های خودرو به وسیله دینام صورت می گیرد. بروز هرگونه مشکل در این قطعه، پر نور شدن یا کم نور شدن چراغ ها را به دنبال دارد.

در این حالت نور مربوط به پشت آمپر خودرو بسیار شدید به نظر می رسد. در چنین شرایطی مناسب است که ابتدا تجهیزات الکتریکی و برقی ماشین را خاموش نموده و سپس از سالم بودن و سلامت دینام و باتری خودرو اطمینان حاصل نمود. به طور معمول، کم نور شدن چراغ ها، حکایت از خرابی و معیوب شدن دینام ماشین دارد.

3- کارکرد نامطلوب باتری

کارکرد و عملکرد نادرست باتری، می تواند از دیگر علائم و نشانه های خرابی دینام ماشین باشد. در مواقع معیوب شدن دینام، باتری خودرو به منظور تامین برق مورد نیاز تجهیزات الکتریکی، جریان برق بیشتری را از دینام طلب می کند. در نتیجه این امر باتری خودرو دچار مشکل شده و به اصطلاح می خوابد.

چنانچه در هنگام باز کردن سوئیچ، صدایی شبیه صدای تلق تلق تولید شود، به احتمال بسیار قوی باتری خودرو خوابیده است.

4- فرسودگی و خوردگی تسمه دینام

پوسیدگی و خوردگی تسمه دینام خودرو، از دیگر علائم خرابی دینام تلقی می گردد. خرابی و معیوب شدن دینام موجب افزایش کارکرد تسمه شده که این امر به تدریج فرسودگی و پوسیدگی و پارگی تسمه را به دنبال دارد. در برخی مواقع، فرسودگی تسمه، مانع از کارکرد و عملکرد مطلوب دینام می شود. بر همین اساس، در صورت در رفتگی یا پارگی تسمه دینام می بایست نسبت به تعویض آن در سریع ترین بازه زمانی اقدام نمود.

5- انتشار بوی لاستیک سوخته

انتشار بوی سوختگی لاستیک یا سیم را می توان از دیگر نشانه های معیوب شدن دینام خودرو عنوان کرد. بوی سوختگی در اثر ایجاد اصطکاک میان تسمه و فولی و متعاقب آن، داغ شدن تسمه تولید می شود. توزیع جریان برق تولید شده به وسیله دینام، از طریق سیم های کوتاه و بلند به سایر بخش های الکتریکی انتقال پیدا می کند. تولید برق بیشتر توسط دینام موجب داغ شدن و انتشار بوی سوختگی از سیم ها می شود.

در این مطلب به بررسی دینام، علائم و علت خرابی آن و راهکارهای جلوگیری از خراب شدن این قطعه پرداختیم. در صورتی که از علاقه مندان به برق خودرو هستید برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم در دوره آموزش برق ماشین آموزشگاه فنی برق ثبت نام کنید.

 این آموزشگاه علاوه بر دوره های برق کلاس های آموزشی متعدد دیگری را در زمینه های برگزار می نماید. آموزش مکانیک خودرو، آموزش نصب سیستم صوتی ماشین ، آموزش نصب دزدگیر، آموزش تعمیرات ایسیو برخی از دیگر دوره های خودرویی در این آموزشگاه است. 





:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: